loading...
الکترونیک و رباتیک
احسان عباسی بازدید : 47 سه شنبه 18 تیر 1392 نظرات (0)

 

IC یا مدار مجتمع چیست؟

تَراشه یا مدار مجتمع (که برابر فارسی chip یا آی‌سی: IC یا Integrated circuit به زبان انگلیسی است) به مجموعه‌ای از مدارات الکترونیکی اطلاق می‌گردد که با استفاده از مواد نیمه‌رسانا (عموماً سیلیکون همراه با میزان کنترل شده‌ای ناخالصی) در ابعادی کوچک (معمولاً کمتر از یک سانتی متر مربع) ساخته می‌شود. این مدارات معمولاً شامل دو یا سه نوع دستگاه الکترونیکی می‌باشند: مقاومت، خازن و ترانزیستور (مهم‌ترین آنها ترنزیستور می‌باشد). هر تراشه معمولاً حاوی تعداد بسیار زیادی ترانزیستور می‌باشد که با استفاده از فناوری پیچیده‌ای در داخل یک لایه از سیلیکن همگون و با ضخامتی یکنواخت و بدون ترک تزریق شده‌اند. امروزه تراشه‌ها در اکثر دستگاه‌های الکترونیکی و بویژه رایانه‌ها در ابعادی گسترده بکار می‌روند. مدارات مجتمع در سال ۱۹۵۹ میلادی(۱۳۳۸ خورشیدی) توسط مهندسان شرکت Fairchild برای اولین بار ساخته شد و از آن موقع تاکنون پیشرفتهای شگرفی در زمینه این نوع قطعه شاهد بودیم که باعث پیشرفت دانش بشر در همه علوم گردیده است.

 

ریزتراشه، ابزاری الکترونیکی است که مانند یک واحد از اجزای ریز بسیار زیادی، به ویژه ترانزیستور، ساخته می‌شود. ریز تراشه داخل یک سوکت، در برد مدار چاپی، قرار می‌گیرد و به دیگر اجزا وصل می‌شود.

 

کار ریز تراشه‌ها

 

هر ریز تراشه، وظیفهٔ خاصی را انجام می‌دهد و با کد عددی شناسایی می‌شود. بعضی از ریز تراشه‌ها با سیگنالهای آنالوگ کار می‌کنند(ریز تراشه‌ای باکد ۷۴۱، یک آمپلی فایر آنالوگ است). بعضی‌های دیگر با سیگنال‌های دیجیتال کار می‌کنند – به عنوان ورودی‌های منطقی یا برای دریافت صوت دیجیتالی از یک CD.

 

طرز ساخت ریز تراشه‌ها

 

ریز تراشه‌ها را با تعبیهٔ مدارهای الکترونیکی در لایه‌ای نازک از سیلیسیم خالص، به صورت یک فرایند پیچیده، لایه لایه می‌سازند. اجزای مختلف مدار را با آغشته کردن مناطقی از سیلیسیم به مواد شیمیایی مختلف ایجاد می‌کنند.

 

کد باینری (دودویی)

 

ریز تراشه‌های دیجیتالی، سیگنال‌های دیجیتالی را به صورت کد باینری ارسال و دریافت می‌کنند. تمامی اطلاعات به صورت سیگنال‌های روشن/خاموش ارائه می‌شوند. این سیگنال‌ها به وسیله ترانزیستورهای ریز تراشه پردازش می‌شوند. هنگامی که کلیدی بسته‌است، عدد یک است، هنگامی که کلید باز است، عدد صفر است. کد دودویی برای حرف “a”در صفحه کلیدعدد ۰۱۱۰۰۰۰۱ است.

 

انواع IC ها

 

IC ها که دارای دسته بندی گوناگونی می باشند به سه دسته کلی دیجیتال ، آنالوگ ، آنالوگ-دیجیتال تقسیم می شوند. از جمله این نوع قطعه می توان به میکروکنترلرها ، میکروپرسسورها ، پردازشگرها ، کانورتورها A-D , D-A , حافظه ها , FPGA  , CPLD و دهها دسته دیگر نام برد.

 

کپسول سرامیک

 

ریز تراشه را در یک کپسول عایق قرار می‌دهند. این کپسول پوششی شفاف دارد – تراشه در داخل آن قرار دارد. این ابزار شارژ (CCD)برای گرفتن عکس در دوربین‌های دیجیتالی استفاده می‌شود.

 

مدارات مجتمعی که شامل ترانزیستورهای دوقطبی (BJT: Bi Junction Transistor) باشند را با نام Transistor Transistor Logic) TTL) و مدارات مجتمعی که شامل ترانزیستورهای NMOS و PMOS هستند را(Cmos(Complementry Metal Oxide Semiconductorمی‌نامند. ترکیب این دو تکنولوژی را با نام BiCmos می‌شناسند. در مقابل مدارهای مجتمع، مدارهای گسسته وجود دارند که شامل قطعاتی مجزا هستند که به هم روی یک برد متصل شده‌اند.

 

در ساخت ICها طراحان سعی می‌کنند تا حد امکان از ترانزیستور استفاده کنند. مثلاً بجای خازن از از ترانزیستور در بایاس معکوس استفاده می‌کنند. و یا در جایی دیگر که مقاومت بزرگی نیاز دارند مثلاً در حد مگا اهم باز از ترانزیستور استفاده می‌کنند. چون در حجمی که مقاومت می‌گیرد می‌توان چند ترانزیستور جای داد.

 

برخی از شرکت های بزرگ  و قدرتمند سازنده ی IC ها عبارت اند از:

 

Atmel ,Analog Device , Texas Instrumen , Xilinx , Altera

 

احسان عباسی بازدید : 37 سه شنبه 18 تیر 1392 نظرات (0)

ذره بین با چراغ (Magnifying Lamp)

تشکیل شده از یک عدسی محدب که اکثرا یکنواخت نیست یعنی یک لنز محدب است که در یک قسمت دارای ضخامت بیشتر برای بزرگنمایی بیشتر میباشد.همینطور به خاطر داشتن یک لامپ لوله ای مهتابی باعث بهتر شدن دید هنگام استفاده میشود.
این ابزار در هنگام لحیم کاری مخصوصا برای قطعات smd مفید است.اگر پول کافی دارید از نوع مرغوب و دارای انعطاف حرکتی بیشتر استفاده نمایید.
تعمییرکاران موبایل از میکروسکوپ های مخصوص به جای این وسیله استفاده میکنن.

احسان عباسی بازدید : 59 سه شنبه 18 تیر 1392 نظرات (0)

فلاکس ( FLUX ):

یک پاک کننده شیمیایی می باشد که از انواع متداول آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
1- آمونیم کلراید و ROSIN ( از رزین بدست میاید ) برای لحیم کاری با قلع
2- کلرید روی و هیدروکلریک اسید برای لجیم کاری آهن گالوانیزه و مواد حاوی روی
3- کلرید سدیم و کلرید پتاسیم و سدیم فلوراید که در ریخته گری برای از بین بردن ناخالصی از فلزات غیر آهنی مذاب مانند آلومینیوم ، و یا برای اضافه کردن عناصر دلخواه از قبیل تیتانیوم استفاده می شود.

و اما در برق:
این ماده برای راحت کردن لحیم کاری به کار میرود و به سه صورت مایع ، ژله ای و خمیری فروخته میشود.
و سه کار انجام میدهد :
اکسیدهای ایجاد شده در برد را پاک می کند.
ایجاد چسبندگی بین قطعه و برد میشود تا مثلا هنگام لحیم کاری یک آی سی SMD چند صد پایه قطعه از جایش تکان نخورد.
باعث میشود تا قلع به صورت کروی دربیاد و در حوالی PAD جمع شود این عمل باعث میشود تا بین PAD ها اتصالی ایجاد نشود.

نوع مایع


نوع خمیری


نوع ژله ای


نوع ماژیکی

تعداد صفحات : 6

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 16
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 24
  • بازدید ماه : 31
  • بازدید سال : 111
  • بازدید کلی : 4,056